Projekt „Nieodkryty kapitał społeczny - ocena potencjału zawodowego osób z niepełnosprawnością intelektualną, uczestników warsztatów terapii zajęciowej” korzysta z dofinansowania ze środków PFRON w łącznej wysokości 228 500,00 złotych. Całkowity koszt projektu 247 300,00 złotych
Nr projektu: BEA/000072/BF/D
Kierownik projektu w APS: dr hab. Ewa Zasępa, prof. APS
Zespół projektowy:
dr hab. Ewa Zasępa, profesor uczelni, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa
dr hab. Wojciech Otrębski, profesor uczelni Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, Lublin
Termin realizacji: 01.01.2024r. do 31.03.2025r.
Streszczenie projektu:
W dniu 13 grudnia 2023 r. Zarząd PFRON podjął decyzję o dofinansowaniu ze środków PFRON projektu pt. „Nieodkryty kapitał społeczny - ocena potencjału zawodowego osób z niepełnosprawnością intelektualną, uczestników warsztatów terapii zajęciowej” złożonego w VII otwartym konkursie badawczym pt. „Innowacje społeczne i technologiczne w procesie aktywizacji osób niepełnosprawnych” przez Akademię Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej i Katolickim Uniwersytetem Lubelskim Jana Pawła II.
Celem projektu jest ocena potencjału zawodowego osób z niepełnosprawnością intelektualną [NI] aktualnie uczestniczących w warsztatach terapii zajęciowej [WTZ]. W badaniu zostanie określony poziom funkcji adaptacyjnych, poziom przystosowania do sytuacji pracy (kompetencji miękkich w pracy), preferowane czynności zawodowe a także poziom motywacji do podjęcia pracy u osób z NI oraz dokonana analiza czynnika kontekstualnego (środowiska fizycznego i społecznego) istniejącego w WTZ. Celem badania jest również ocena/testowanie przydatności zestawu wystandaryzowanych narzędzi badawczych służących diagnozie osób z NI w aspekcie kompetencji miękkich przygotowania do pełnienia roli pracownika. Analiza wyników badań w postaci profilu posiadanych umiejętności adaptacyjnych; preferencji czynności zawodowych i poziomu przystosowania do sytuacji pracy może posłużyć do opracowania efektywnego programu pracy z osobą z NI i realizacji procesu tranzycji z WTZ do rynku pracy. Zaproponowana metodologia badań stanowi propozycję implementacji funkcjonalnej diagnozy ONI, której efekty mogą być wykorzystane w konstrukcji indywidualnych programów rehabilitacyjnych.
Oczekiwane rezultaty projektu:
- Ocena sytuacji rehabilitacji zawodowej osób z NI uczestniczących w WTZ przedstawiona w artykułach i w monografii. Ocena potencjału zawodowego, tj. ogólnego poziomu i profilu zachowania adaptacyjnego, przystosowania do sytuacji pracy, profilu preferencji czynności zawodowych, percepcji sytuacji i motywacji do pracy osób z niepełnosprawnością intelektualną będących uczestnikami WTZ – indywidualny opis funkcjonowania każdej badanej osoby i ich zróżnicowanie; charakterystyka i wskazanie mocnych i słabych stron czynnika kontekstualnego, czyli środowiska fizycznego i społecznego rehabilitacji zawodowej.
- Opracowanie zaleceń/standardów dla podniesienia jakości usług oferowanych w WTZ oraz mogących usprawnić formułowanie programów realizujących politykę społeczną wobec osób niepełnosprawnych. Opracowania te przedstawione w monografii a także. Przygotowanie, na podstawie uzyskanych wyników rekomendacji dla placówek w których uczestniczą badani, organów prowadzących WTZ, samorządu Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w regionie, dotyczących potrzeby zmian w zakresie realizacji działań i kreowania polityki regionalnej w odniesieniu do rehabilitacji zawodowej ONI.
- Zaproponowana metodologia badań stanowi propozycję implementacji funkcjonalnej diagnozy ONI, której efekty mogą być wykorzystane w konstrukcji indywidualnych programów rehabilitacyjnych
- Wyniki badań mają służyć do standaryzacji i podnoszenia jakości usług skierowanych do osób niepełnosprawnych
Realizatorzy projektu:
Lider - Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Partner - Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II (KUL) Lublin