Projekt “European youth in education and in transition to the labour market” korzysta z dofinansowania Komisji Europejskiej w kwocie 3 miliony euro w ramach programu “Horyzont Europa”.
Numer projektu: 101177428
Kierownik projektu w APS: prof. dr hab. Renata Siemieńska-Żochowska
Zespół projektowy:
prof. dr hab. Renata Siemieńska-Żochowska
dr hab. Ilona Matysiak, prof. APS
dr Dagmara Szczepańska
dr Justyna Zielińska
dr hab. Danuta Duch-Krzysztoszek, prof. APS
mgr inż. Małgorzata Kamińska
Termin realizacji: 01.01.2025 – 31.12.2027
Streszczenie:
EDU-LAB to europejski projekt badawczy koncentrujący się na zrozumieniu i poprawie doświadczeń młodych ludzi (w wieku 15-30 lat) w sferze kształcenia i szkolenia (E&T – Education and Training) oraz ich wejścia na rynek pracy. Kładąc nacisk na równość i integrację, projekt bada wskaźniki uczestnictwa, postępów i ukończenia edukacji na poziomie średnim i wyższym oraz szkolenia zawodowego. Analizując politykę, inwestycje i czynniki systemowe w całym Europejskim Obszarze Edukacji (EEA – European Education Area), EDU-LAB ma na celu zidentyfikowanie skutecznych strategii promowania integracji, ograniczania przedwczesnego kończenia nauki i zwiększania możliwości uczenia się w miejscu pracy.
Cele projektu:
Zwiększenie liczby młodych osób z wykształceniem wyższym
Zmniejszenie liczby osób przedwcześnie kończących kształcenie i szkolenie zawodowe
Zwiększenie liczby osób uczących się w miejscu pracy w ramach kształcenia i szkolenia zawodowego
Zwiększenie liczby studentów należących do niedostatecznie reprezentowanych grup (np. ze względu na płeć, mniejszość etniczną, migrację itp.)
Oczekiwane rezultaty projektu:
Opracowanie kompleksowych modeli rozwoju edukacyjnego i zawodowego w poszczególnych krajach Europejskiego Obszaru Edukacji, z uwzględnieniem ich wzajemnych i w dużej mierze ogólnych uwarunkowań.
Przeprowadzenie oceny efektywności programów i inwestycji w kształcenie wyższe i zawodowe
Dostarczenie nowych dowodów ilościowych i jakościowych na temat tego, w jaki sposób czynniki, takie jak programy i inwestycje mające na celu wzmacnianie równości i integracji, przyczyniają się do rozwoju edukacyjnego i zawodowego młodych ludzi, w tym uczestniczenia w zajęciach i ukończenia szkół wyższych i zawodowych
Skład konsorcjum projektu EDU-LAB:
1. lider - Economica Institut für Wirtschaftsforschung/Economica Institute of Economic Research (ECONOMICA, Austria)
2. Ethniko Kai Kapodistriako Panepistimio Athinon/National and Kapodistrian University of Athens (UOA, Grecja)
3. COFAC Cooperativa de Formação e Animação Cultural CRL/Lusófona University (ULusofona, Portugalia)
4. Stiftung Evaluationsagentur Baden-Württemberg/Evaluation Agency Baden-Wuerttemberg (EVALAG, Niemcy)
5. Otto-Friedrich-Universität Bamberg/Bamberg University (UNI BA, Niemcy)
6. Consorzio Interuniversitario AlmaLaurea/AlmaLaurea Interuniversity Consortium (AlmaLaurea, Włochy)
7. Kolegji AAB (KOLEGJI AAB, Kosowo)
8. Birmingham City University (BCU, Wielka Brytania)
9. Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej/ Maria Grzegorzewska University (MGU, Polska)
10. Universität Graz/University of Graz (UNI Graz, Austria)
11. Tampereen Korkeakoulusaatio SR/Tampere University (TAU, Finlandia)
Więcej informacji o projekcie: https://www.edu-lab-project.eu/