EN

Strona główna CNS O czasopiśmie CNS

O czasopiśmie CNS

Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo

13-01-2020

 

Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo (Man - Disability - Society)

CNS jest indeksowany w: CEJSH, ERIH PLUS, ICI Journals Master List (ICV 2018 = 85.96) i WCOSJ

PUNKTACJA CZASOPISMA MNiSW: w wykazie czasopism naukowych – pozycja 27718 wraz z przypisaną liczbą punktów – 20
Podstawa prawna: KOMUNIKAT MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 31 lipca 2019 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych wraz z przypisaną liczbą punktów

ISSN 1734-5537

W centrum rozważań teoretycznych i dociekań empirycznych czasopisma jest osoba z niepełnosprawnością. Aktualny jej wizerunek budowany jest na modelu rozwoju, w którym  wskazuje się na znaczenie kompetencji i aktywności, samookreślenia i niezależności. Podkreśla się w nim, że różnice nadają sens „bycia razem” i wyznaczają dążenie do jedności mimo zróżnicowań. Różnice wyznaczają „wspólne bytowanie”, bowiem w świecie współistnieje radość i smutek, zdrowie i choroba, sprawność i niepełnosprawność. Ważne zatem jest wykazanie na płaszczyźnie teoretycznej i empirycznej, w jakim stopniu założenia „wspólnego bytowania” sprawnych i niepełnosprawnych realizowane są w życiu i czy rzeczywistość dosięga idei uznawania jedności mimo różnic.

Niezwykle inspirujące dla rozwoju pedagogiki specjalnej XXI wieku są idee pochodzące z pogranicza różnych dziedzin wiedzy. Czasopismo „Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo” zaprasza do prezentacji swoich koncepcji, wyników badań i refleksji przedstawicieli psychologii, pedagogiki, filozofii, socjologii, medycyny, prawa. Mamy nadzieję, że wypowiedzi pochodzące z kręgu tych dyscyplin naukowych wzbogacą myślenie o osobach niepełnosprawnych w kategoriach ich rozwoju, podmiotowości, godności, tożsamości, autonomii i samorealizacji. Budowanie wiedzy interdyscyplinarnej skupionej na osobie z niepełnosprawnością jest bowiem zadaniem ważnym i znaczącym dla rozwoju tak teorii, jak i praktyki opieki, wychowania i rehabilitacji.

Źródeł czasopisma „Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo” należy poszukiwać w ideach, które na początku XX wieku pozwoliły zaistnieć pedagogice specjalnej w Polsce i które związane są z Profesor Marią Grzegorzewską, patronką dzisiejszej Akademii Pedagogiki Specjalnej. W murach tej Uczelni od dziewięćdziesięciu lat rozwija się pedagogika specjalna jako nauka teoretyczna i praktyczna, nauka o swoistym charakterze interdyscyplinarnym. Pragniemy, aby czasopismo to było również postrzegane jako pewna kontynuacja wydawanych cyklicznie od 1974 r. „Zeszytów Naukowych PIPS” i „Zeszytów Naukowych WSPS”. W nowej formule jest ono bezpośrednią kontynuacją „Roczników Pedagogiki Specjalnej”, ukazujących się w latach 1990-2002.

Czasopismo posiada punktację MNiSW - 20 punktów (KOMUNIKAT MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO z dnia 31 lipca 2019 r. w sprawie wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych wraz z przypisaną liczbą punktów).  CNS jest indeksowany w: CEJSH, ERIH PLUS, ICI Journals Master List (ICV 2018 = 85.96) i WCOSJ. Wersja papierowa czasopisma jest wersją pierwotną (referencyjną). Czasopismo "Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo" od 2012 roku jest kwartalnikiem.

 

 

 

Aktualności

20-01-2020

Decyzja Kapituły Konkursu na hasło towarzyszące obchodom 100-lecia Akademii

Z przykrością informujemy, że w związku nielicznym udziałem naszej Społeczności w głosowaniu dotyczącym wyboru hasła mającego towarzyszyć obchodom 100-lecia APS Kapituła Konkursu zdecydowała o unieważ…
14-01-2020

Jak planować, realizować i publikować wyniki badań w dobie rewolucji otwartej nauki

W ramach cyklu "Trendy w naukach społecznych" Szkoła Doktorska APS zaprasza na wykład otwarty dr. hab. Macieja Karwowskiego - 23 stycznia br. o godz. 11:00
12-01-2020

Spotkanie z książką

Katedra Socjologii Kultury IFiS APS zaprasza 22 stycznia br. o godz. 15:30 do dyskusji o książce Zuzanny Bogumił i Małgorzaty Głowackiej-Grajper pt. "Milieux de mémoire in Late Modernity".