Człowiek - Niepelnosprawność - Społeczeństwo (Men - Disability - Society)

Kwartalnik posiada punktację MNiSW - 10 punktów w kategorii B.
CNS jest indeksowany w: CEJSH, ERIH PLUS, IC Journal Master List i WCOSJ

ISSN 1734-5537

W centrum rozważań teoretycznych i dociekań empirycznych czasopisma jest osoba z niepełnosprawnością. Aktualny jej wizerunek budowany jest na modelu rozwoju, w którym  wskazuje się na znaczenie kompetencji i aktywności, samookreślenia i niezależności. Podkreśla się w nim, że różnice nadają sens „bycia razem” i wyznaczają dążenie do jedności mimo zróżnicowań. Różnice wyznaczają „wspólne bytowanie”, bowiem w świecie współistnieje radość i smutek, zdrowie i choroba, sprawność i niepełnosprawność. Ważne zatem jest wykazanie na płaszczyźnie teoretycznej i empirycznej, w jakim stopniu założenia „wspólnego bytowania” sprawnych i niepełnosprawnych realizowane są w życiu i czy rzeczywistość dosięga idei uznawania jedności mimo różnic.

Niezwykle inspirujące dla rozwoju pedagogiki specjalnej XXI wieku są idee pochodzące z pogranicza różnych dziedzin wiedzy. Czasopismo „Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo” zaprasza do prezentacji swoich koncepcji, wyników badań i refleksji przedstawicieli psychologii, pedagogiki, filozofii, socjologii, medycyny, prawa. Mamy nadzieję, że wypowiedzi pochodzące z kręgu tych dyscyplin naukowych wzbogacą myślenie o osobach niepełnosprawnych w kategoriach ich rozwoju, podmiotowości, godności, tożsamości, autonomii i samorealizacji. Budowanie wiedzy interdyscyplinarnej skupionej na osobie z niepełnosprawnością jest bowiem zadaniem ważnym i znaczącym dla rozwoju tak teorii, jak i praktyki opieki, wychowania i rehabilitacji.

Źródeł czasopisma „Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo” należy poszukiwać w ideach, które na początku XX wieku pozwoliły zaistnieć pedagogice specjalnej w Polsce i które związane są z Profesor Marią Grzegorzewską, patronką dzisiejszej Akademii Pedagogiki Specjalnej. W murach tej Uczelni od dziewięćdziesięciu lat rozwija się pedagogika specjalna jako nauka teoretyczna i praktyczna, nauka o swoistym charakterze interdyscyplinarnym. Pragniemy, aby czasopismo to było również postrzegane jako pewna kontynuacja wydawanych cyklicznie od 1974 r. „Zeszytów Naukowych PIPS” i „Zeszytów Naukowych WSPS”. W nowej formule jest ono bezpośrednią kontynuacją „Roczników Pedagogiki Specjalnej”, ukazujących się w latach 1990-2002.

Czasopismo posiada punktację MNiSW - 10 punktów w kategorii B. Kwartalnik posiada punktację MNiSW - 10 punktów w kategorii B. CNS jest indeksowany w: CEJSH, ERIH PLUS, IC Journal Master List i WCOSJWersja papierowa czasopisma jest wersją pierwotną (referencyjną). Czasopismo "Człowiek - Niepełnosprawność - Społeczeństwo" od 2012 roku jest kwartalnikiem.